
بر این اساس علیاصغر فانی از مجموع 256 رأی مأخوذه با 76 رأی موافق، 167 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع توانست اعتماد دوباره وکلای ملت را برای صدارت بر وزارت آموزش و پرورش کسب کند.
فانی دومین وزیر کابینه دولت یازدهم بود که در عرصه محک مجدد نمایندگان مجلس قرار گرفت.
حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور در روز 27 مهر 1392، سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانههای بدون وزیر که در دور اول معرفی وزرای پیشنهادی رای نیاورده بودند را به مجلس معرفی کرد.
به این ترتیب علیاصغر فانی برای وزارت آموزش و پروش، رضا فرجیدانا برای وزارت علوم و رضا صالحی امیری برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شدند.
رایگیری در خصوص سه وزیر وزارتخانههای باقیمانده در روز یکشنبه 5 آبان 1392 با حضور انجام شد و علیاصغر فانی برای صدارت بر وزارت آموزش و پرورش و رضا فرجیدانا برای صدارت بر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند.
فرجیدانا که همزمان با فانی از مجلس رای اعتماد گرفته بود، نخستین وزیر دولت کابینه بود که در مجلس نهم استیضاح شد.
گزارش استیضاح
با آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس و با اصرار استیضاح کنندگان بر انجام استیضاح شش نماینده به بیان نظرات انتقادیشان از وزیر پرداختند.
جبار کوچکی نژاد، نادر قاضی پور، فیاضی، شیری، علیمردانی و قائدرحمت در استیضاح صحبت میکنند. استیضاح کنندگان دو ساعت زمان برای طرح مطالبشان دارند
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر نوبخت، مجید انصاری، محمدرضا صادق، سید محمود علوی، وزیر صنعت، وزیر ورزش، طلایی نیک، دهقان وزیر دفاع، سلطانیفر و وزیر بهداشت نیز در جلسه استیضاح فانی حضور دارند.
این جلسه در غیاب حسن روحانی رییس جمهور و علی لاریجانی رییس مجلس برگزار شد. محمد حسن ابوترابی فرد ریاست جلسه را بر عهده داشت.
اظهارات موافقان استیضاح وزیر
اولین استیضاح کننده وزیر آموزش و پرورش گفت: در ابتدای وزارت فانی 18 بازنشسته و امروز 95 بازنشسته از تشکلهای غیرقانونی در آموزش و پرورش ستاد انتخابات تشکیل دادهاند.
جبار کوچکی نژاد در جلسه استیضاح علی فانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: استیضاح در جهت حفظ منافع یک میلیون فرهنگی و حدود 13 میلیون دانش آموزش انجام میگیرد و هیچ گونه شائبه سیاسی یا فراکسیونی در میان نیست.
وی ادامه داد: حقوق فرهنگیان در سال جاری بیشتر از 14 درصد افزایش نیافته است و این در حالی است که از صندوق بازنشستگی فرهنگیان مدیران حداقل 10 میلیون تومان حقوق میگیرند و بیش از 400 میلیون تومان بین خودشان تقسیم میکنند. بودجه 3000 میلیارد تومانی این صندوق در دست مدیرانش تبدیل به ماشینهای لوکس و هدایای نفیس جهت در اختیار گرفتن مدیرانش میشود. فسادی که در گذشته هم در این صندوق وجود داشت.
کوچکی نژاد خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: مگر شما در جلسه رأی اعتمادتان قول تحول در آموزش و پرورش را ندادید؟ آیا به سند تحول آموزش و پرورش دست زدهاید؟ 250 میلیارد تومان برای اجرای این سند گذاشته شد و مدارسی برای پایلوت انتخاب شدند اما حتی یک ریال از آن هزینه نشد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: قول دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاسی بازی و گروه گرایی را دادید ولی تعداد زیادی از متحصنان سالهای گذشته را در مسند کار منصوب کردهاید. امروز نمایندگان تشکلهای غیرقانونی در ستاد آموزش و پروش مشغول کارهای انتخاباتی هستند.
دانشآموزان در روستاها روی حلبی و نیمکتهای شکسته مینشینند
نادر قاضیپور که به عنوان دومین موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش مجلس سخن میگفت، اظهار کرد: آموزش و پرورش روستائیان را رها کرده است. مگر بچههای روستایی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدایی ندارند؟
وی با بیان اینکه آمار بیسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست، تصریح کرد: سیاست غلط جمعآوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث میشود خانوادههای روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند و همین امر به افزایش حاشیه نشینی منجر میشود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا میمانند و فرزندانشان ترک تحصیل میکنند.
وی افزود: آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف میزنند.
ما به پاکدستی و تدین فانی اذعان داریم
سیدمهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در جلسه علنی امروز در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: طرح استیضاح فانی در تاریخ 25 خردادماه سال 93 یعنی حدود یک سال پیش نوشته و به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد اما بنا به دلایلی امروز در مجلس مطرح شده است.
این نماینده اصولگرای مجلس افزود: باید یادآور شوم که استیضاح به معنی عزل و برکناری یک وزیر نیست. امیدواریم که نمایندگان بتوانند قانع شوند و وزیر هم با توان و انرژی بیشتر به کار خود ادامه دهد. زیرا ما به پاکدستی و تدین آقای فانی اذعان داریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش اعتباراتی که در سال 93 نسبت به 92 صورت گرفته و رشد 500 درصدی نسبت به یک دهه گذشته هنوز اقدام عملی در اجرای بند 6 سیاستهای تحول در آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی ایجاد نشده است.
وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که با توضیحاتی که وزیر ارائه میکنند بتوانیم نتیجه خوبی از این جلسه داشته باشیم.
وزیر به تجمع معلمان بی محلی کرده است
حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه 3 تیر 94) گفت: وزیر آموزش و پرورش در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش ناتوان بوده، قشر فرهنگی ما از صداقت و رفتار عالمانه اعتماد میکنند و همه ما و همه فرهنگیان اوضاع فعلی اقتصادی کشور را میدانیم.
وی با اشاره به تحصن تعدادی از فرهنگیان به دنبال مشکلات در حوزه کاریشان افزود: آقای فانی ای کاش در یکی از این اجتماعات و تحصنها حاضر میشدید و شرایط را برای تحصن کنندگان توضیح میدادید تا خوراک مخالفان و رسانههای ضد انقلاب نشوند، عدم حضور شما در این اجتماعات به معنای بی محلی به معلمان و جامعه فرهنگیان بود.
قادر مرزی خاطرنشان کرد: امروزه معلمان با مدرک کارشناسی ارشد یک میلیون و 500هزار تومان ماهیانه حقوق دریافت میکنند و این در حالی است که با طرح تحول سلامت پزشکان بیش از 10 میلیون حقوق دریافت میکنند، آیا این ضعف وزیر آموزش و پرورش نیست؟ همه میدانیم که وزارت آموزش و پرورش برای توسعه کشور از وزارت بهداشت مهمتر است.
نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ترکیب تیم استیضاح کننده، این استیضاح سیاسی نیست، بنده طرفدار دولت بوده و هستم اما این باعث نمیشود که ما نسبت به وظایف نظارتی خود بیتوجه باشیم.
این استیضاح سیاسی نیست
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه استیضاح علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: هیچ موضوع سیاسی در این استیضاح وجود ندارد، علیاصغر فانی از دوستان ما است و ما به او علاقمندیم ولی اهداف آموزش و پرورش کشور مهمتر است بنابراین بحث مصلحت پذیرفته نیست و باید به شفافسازی مسائل را بررسی کنند.
وی اضافه کرد: از وزیر آموزش و پرورش و مجموعه مدیریتی وی سوال داریم که در ارتباط با حقوق مادی و معنوی فرهنگیان چه کردهاید؟ چرا لایحه خدمات کشوری که در برخی دستگاهها اجرا می شود در آموزش و پرورش پیگیری نشده است؟
وی افزود: کرامت معلمین مورد توجه نیست، معلمی که هنگام رساندن دانشآموز به درمانگاه گرفتار سیلاب شده و فوت میکند چرا باید مورد بیتوجهی باشد، فرهنگی سیستان و بلوچستانی قهرمان چقدر مورد توجه واقع شد؟
بشیری گفت: پستهای بلاتصدی وزارت آموزش و پرورش که باید مسئولان آن مشخص شوند چرا خالی است؟ وقتی پژوهشگاه آموزش و پرورش بلاتصدی باقی میماند یعنی دستگاه عظیم آموزش و پرورش از حرکت باز مانده است.
بشیری گفت: کار به جایی رسیده که فرهنگیان ما به جای فکر کردن به مسائل علمی و آموزشی دانشآموزان به فکر خواندن ابیاتی هستند که در یکی از ابیات اعلام کردند «به خیر تو مرا امید نباشد، الهی این وزیر فردا نباشد» چرا باید معلمان ما به جای اندیشه تربیت و آموزش دانش آموزان اینگونه فکر کند؟
وزیر من را سرکار گذاشت
نماینده مردم آبادان خطاب به وزیر آموزش و پرورش از وی علت انتصاب مدیران ضعیف در این وزارتخانه را پرسید و افزود: بنده از حامیان دولت بودم ولی آنقدر به خواستهها و دغدغهها بیتوجهی شد که حالا با عنوان استیضاح کننده در اینجا صحبت میکنم.
محمدسعید انصاری در ادامه افزود: وزیر آموزش و پرورش یک سال است بنده را سر کار گذاشته و دست آخر به قولهایی که داده بود عمل نکرده است.
وی ادامه داد: وزیر، معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش به نقاط محروم و روستاهای دورافتاده سرکشی نمیکنند. بچههای مردم در شهر آبادان و در استان خوزستان در گرمای طاقت فرسا در کانتینرهای آهنی درس میخوانند. احداث یک مدرسه نیز پس از 11 سال به تازگی به اتمام رسیده است.
سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای این وزارتخانه است
محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای این وزارت خانه است بسیاری از مدیران وزارت خانه را افراد سیاسی دانست که به گفتهی وی سیاست بازی و سیاست کاری میکنند.
کمتر معلمی را دیدم که از وزیر آموزش و پرورش راضی باشد. در کشورهای دیگر معمولا در چنین شرایطی وزیر استعفا میدهد اما در کشور ما دو دستی به میز میچسبند و کنار نمیروند.
علیمردانی افزود: برخی میگویند شرایط کشور حساس است و استیضاح آقای فانی به مصلحت نیست اما چه مصلحتی بالاتر از رضایت معلمان و فرهنگیان که بزرگترین سرمایههای کشور هستند.
علیمردانی نگاه غیر کارشناسی و غیر علمی را باعث تبعیض در بین فرهنگیان عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه بچههای مردم در مدارس دچار سوء تغذیه شدهاند چرا نتوانستهاید نظر مجلس و دولت را برای این موارد جلب کنید.
استیضاح فانی ردیفی و سریالی نیست
محمود شکری نماینده مردم تالش در مجلس با بیان اینکه استیضاح فانی ردیفی و سریالی نیست، گفت: متأسفانه در بعضی از حوزهها مدیران باسابقه برکنار شده و در مقابل افرادی روی کار آمدهاند که هیچ دانشی ندارند.
نماینده مردم تالش در مجلس با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش ردیفی و سریالی نیست، گفت: استیضاح بدترین موضوع در کشور و ما در شرایطی هستیم که در مقابل دشمنان اسلام قرار داریم لذا این موارد را باید مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: چرا تا این حد مدارس غیرانتفاعی را گسترش دادید که دانش آموزان هم به والدین خود فشار میآورند که چرا پول ندارند تا آنها هم در این مدارس تحصیل کنند؟
دفاعیات اول فانی
وزیر آموزش و پرورش در جلسه استیضاح خود، دفاعیات کوتاهی داشت و سعی کرد به اظهارات حاشیه ای پاسخ ندهد. او در بیان توضیحات کلی خود، گفت: این وزارتخانه در 22 ماه اخیر حداکثر تلاش خود را برای رفع مشکلات انجام داده است.
علی اصغر فانی امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان افزود: این نهاد هم اکنون حدود 13 میلیون دانش آموز را تحت پوشش خود دارد و در این مدت تلاش های زیادی برای رفع مشکلات داشته است.
فانی بابیان اینکه مخاطبان آموزش و پرورش همه دانش آموزان هستند افزود: بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت آموزش و پرورش است.
وی سهم بودجه آموزش و پرورش با 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی طی دو سال گذشته با بیش از دو درصد رشد به 11 و دو دهم درصد کل بودجه رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال 98.5 درصد دانش آموزان تحت پوشش آموزش ابتدایی قرار گرفتند.
به گفته فانی، در راستای عدالت آموزشی 110 مدرسه در سراسر کشور تک دانش آموزی و چهار هزار و 800 مدرسه پنج دانش آموزی است.
وی بااشاره بر اینکه آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در بهره وری شناخته شده است افزود: این وزارتخانه با یک هزار میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها اقداماتی برای بهبود کیفیت فعالیت های آموزشی و رفاهی فرهنگیان و اصلاح 35 درصد فضای آموزشی انجام داده و سایر فعالیت ها در حال اجرا است.
فانی اظهار کرد حرکت آموزش و پرورش مبتنی بر کیفیت بخشی و عدالت آموزشی است.
مخالفان استیضاح
فانی درستکارترین مدیر دولتی است
غلامرضا تاجگردون در مخالفت با استیضاح فانی وزیر آموزش و پرورش، گفت: بیشترین استیضاحها در طول مجالس ایران استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است.
به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، فقدان نگاه سیستمی به آموزش و پرورش در دولت و مجلس موجب سرپوش گذاشتن بر چالشهای این وزارتخانه شده است.
وی با بیان اینکه در کنار فرهنگیانی هستیم که خود یا فرزندانشان سر گرسنه بر بالین میگذارند از استیضاح کنندگان پرسید: آیا با استیضاح میتوان این شرایط را تغییر داد؟ پاسخ یقیناً منفی است. آیا عملکرد وزیر از حیث اقتصادی و اجتماعی موجب انحراف جدی در عملکرد آموزش و پرورش شده است؟ آیا وزیر را به خاطر توزیع نامناسب پول و امکانات و هزینه نامناسب در ساختار آموزش و پرورش به مجلس کشاندهایم؟
تاجگردون با طرح این مسأله که چه باید کرد تا وضعیت نابسامان و نامناسب آموزش و پرورش بهبود یابد، متذکر شد: سهم گذشتگان، دولت و مجلس در وضعیت امروز آموزش و پرورش چه سهمی است؟ اگر می خواهیم وضع فرهنگیان بهتر شود تک تک نمایندگان و دولتمردان در این قضیه سهیم هستند.
وی با اشاره به سهم مجلس در شکلگیری نابسامانیهای امروز آموزش و پرورش، گفت: مجلس نهم در بودجه 94 آموزش و پرورش 2477 میلیارد تومان از بخشهای مختلف به بودجه این وزارتخانه افزود. به ازای واردات هر کالا نیز سهمی از عوارض برای آموزش و پرورش اختصاص مییابد. از بودجه 92 تا 94 سهم این وزارتخانه 2 درصد افزایش یافته است. سرانه مدارس تا دو سال قبل 10 میلیارد تومان بود و امروز این عدد به 100 میلیارد تومان افزایش یافته است. همه این موارد نشان میدهد ظرفیتهای بهتری برای حل مشکلات این وزارتخانه به وجود آید.
وی ادامه داد: برخی از نمایندگان پیشنهاد داشتند با کاهش یارانه ثروتمندان و افزودن آن به حقوق معلمان مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم ولی مجلس به این پیشنهاد رأی نداد. باید سهم مجلس در شکلگیری وضعیت جاری آموزش و پرورش مورد توجه همکاران قرار بگیرد.
وی با طرح این پرسش که آیا استیضاح وزیر آموزش و پرورش پاسخ به یک رفتار دولت است، گفت: دولت، صدای نمایندگان موافق و مخالف مجلس را در این مطالبه بشنود. مطالبه امروز استیضاح کنندگان مطالبه متن دل مردم است. بنابراین ظرفیت بهتری را برای حل مشکل این وزارتخانه به وجود آورید. اما آیا استیضاح وزیر پاسخی به یک رفتار دولت است؟ وزیر علوم استیضاح و برکنار شد. چرا با حذف وزیر، مجلس به دولت علامت داد، در دولت قبل هم با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همین علامت به دولت داده شد. اما چه شد؟
نماینده باشت و گچساران خطاب به استیضاح کنندگان درخواست کرد با رفتاری غیر از استیضاح در پی حل مشکلات آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه باشند.
وی در حمایت از وزیر آموزش و پرورش، گفت: فانی در دنیای سیاستزده امروز درستکارترین مدیر دولتی و از متن جامعه فرهنگیان است، به این مسأله توجه جدی داشته باشید.
بیشترین مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد
حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت که بیشترین مشکلات این دستگاه ربطی به وزیر ندارد.
غلامرضا مصباحی مقدم در سخنانی در دفاع از وزیر عنوان کرد: دکتر فانی شخصیتی است فرهنگی و برآمده از آموزش و پرورش که از سطوح پایین تا سطوح عالی را طی کرده است و من 20 سال است که ایشان را از نزدیک میشناسم. من از سال 75 به عنوان مجتهد آشنا با تعلیم و تربیت عضو شورای عالی آموزش و پرورش شدم و پنج دوره است که عضو این شورا هستم.
او ادامه داد: زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بود من به عضویت این شورا درآمدم، آقای فانی نیز یا به عنوان معاون وزیر یا مدیر و یا مشاور در اینشورا عضو بودند. طی سالیان اخیر نیز وزیر بودند. ایشان انصافاً شخصیتی متدین، مومن، انقلابی، باتجربه، باسابقه و دلسوز است.
این نماینده مجلس تأکید کرد: آموزش و پرورش مهمترین وظیفه نظام را در تربیت نسل آینده بر عهده دارد. رهبر انقلاب نیز فرمودند هزینه برای آموزش و پرورش سرمایهگذاری است. سند تحول ملی آموزش و پرورش توسط شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد و بعد توسط مرجع بالاتر یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسید. این سند در دستور کار وزارتخانه است و آقای فانی در تدوین آن حضور و نقشآفرینی کرد. ایشان یکی از شایستهترین افرادی است که در اجرایی و عملیاتی کردن آن میتواند موثر باشد.
مصباحی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: با افزایش بودجه آموزش و پرورش برای سال 94 کمک بزرگی به بهبود وضعیت معلمان شد. اما با توجه به بزرگی این وزارتخانه و بدهی سنگین به معلمان کافی نیست و مشکلات همچنان باقی است. 97 درصد بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزایای معلمان است. اجرای سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به منابع دیگری دارد که وجود ندارد.
او افزود: دولت از نظر منابع دولتی در شرایط سختی به سر میبرد. مجلس هم به این مسأله واقف است. اما میشود با صرفهجویی در سایر دستگاهها سهم آموزش و پرورش بیشتر کرد. سال گذشته 112درصد و سال قبلتر از آن 110درصد به آموزش و پرورش پرداخت شد. آقای نوبخت هم گفتند که دولت درصدد است که 6 هزار میلیارد صرفهجویی کند. جا دارد که این صرفهجویی بیشتر شود و دولت مجاز است 10 درصد بین دستگاهها جابجا کند. اگر با تدبیر دولت انجام گیرد میتوان کمک بیشتری به آموزش و پرورش کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تأکید کرد که بیشترین مشکلات آموزش و پرورش ربطی به وزیر ندارد و گفت: «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری». وزیر پیگیری کرده که پاداش سال 92 بازنشستگان پرداخت شده برای پاداش سال 93 نیز به صورت جدی پیگیر است. احکام ارتقای 100 هزار بازنشسته اصلاح شده، افزایش سرانه دانشآموزی و سرانه مدارس شبانهروزی و مناطق محروم مورد توجه قرار گرفته و به استانهای محروم سرانه بالاتری از میانگین کشوری در نظر گرفته شده. همچنین طرح نوسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال 92 به صورت جدی با اولویت مناطق محروم در حال پیگیری است.
پس از سخنان مخالفان استیضاح فانی چند تن از مخالفان نظرات خود را راجع به وزیر اعلام کردند. از جمله این نمایندگان نقوی حسینی عضو کمیسوین امنیت ملی مجلس بود که به تندی از وزیر آموزش و پرورش انتقاد کرد.
پس از سخنان نقوی حسینی وزیر آموزش و پرورش برای بار دوم در سخنانی کوتاه از عملکردش دفاع کرد. او قول داد که دربراه برخی انتصابات در برخی مناطق با همفکری تجدید نظر کند.
فانی همچنینی گفت که همه مدیران آموزش و پرورش با استعلام از وزارت اطلاعات منصوب می شوند.
با پایان یافتن دفاعیات فانی رای گیری برای استیضاح وزیر آغاز شد.
https://asrsalmas.ir/?p=963