×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 21 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
همتی جهادی برای توسعه ۱۴۸ کیلومتر راه‌ در آذربایجان‌غربی

به گزارش عصر سلماس به نقل از ایرنا؛ آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه از نظر کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

دولت مردمی سیزدهم، توجه به توسعه راه را در آذربایجان غربی در دستور کار جدی قرار داد و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیرهای ارتباطی تحول عظیمی را در این خطه از ایران اسلامی رقم زد.

ساخت و توسعه راههای ارتباطی یکی از اجزای مهم اقتصادی و پیشران پیشرفت کشور محسوب می شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر رشد همه جانبه کشور ایفا می کند.

در سال‌های اخیر فعالیت چشمگیری در سطح استان در حوزه احداث راه‌ها صورت گرفته و هم اکنون آذربایجان غربی دارای ۲ هزار و ۸۲۵ کیلومتر راه شامل ۵۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۵۱۱ کیلومتر راه اصلی و یک هزارو ۷۴۴ کیلومتر راه فرعی است.

بهره برداری از ۱۴۸ کیلومتر راه در آذربایجان غربی

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگاران از افتتاح ۱۴۸ کیلومتر راه در استان طی یک سال گذشته با تلاش های قابل توجه صورت گرفته در حوزه های مختلف خبر داد و افزود: از این میزان مسیر آماده شده، ۸۴ کیلومتر بزرگراه و ۶۴ کیلومتر راه اصلی است .

وی اضافه کرد که برای این میزان مسیر ۳۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به روز هزینه شده است.

وی اظهار کرد: همچنین عملیات اجرایی ۲۶ کیلومتر پروژه با هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده آماده اجراست که از مهمترین آنها، کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که ۵۳۰ کیلومتر آن در آذربایجان غربی واقع شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این رابطه ادامه داد: عملیات اجرایی ۴۴۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده و در ۹۰ کیلومتر از مسیر عملیات در حال انجام است.

حمزه لو با اشاره به اینکه محور بزرگراهی ارومیه – نازلو – سرو از پروژه های مهم دیگر در آذربایجان غربی بوده، افزود: این محور به طول ۵۱ کیلومتر است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۵ شروع شده ویکی از محور های آنتنی و منشعب به کریدور بزرگراهی غرب کشوراست که به دلیل منتهی شدن به پایانه مرزی سرو و مسیر ترانزیت اروپا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است .

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته ۲۸ کیلومتر از این محور تکمیل و به بهره برداری رسیده و ۱۷ کیلومتر آماده افتتاح شده است، گفت: هدف از اجرای پروژه بزرگراهی ارومیه – سرو سهولت دسترسی به پایانه مرزی سرو، سرریزکردن مبادلات کالا و مسافر از پایانه بازرگان به پایانه سرو، ارتقای سطح ترانزیت بار و مسافر، اتصال مرکز کشور از طریق آزادراه تهران – تبریز – ارومیه به پایانه سرو، کاهش مسافت و کاهش سوانح جاده ای و جذب گردشگر است.

اخذ مجوز ماده ۲۳ و دریافت ردیف ملی بعد از ۱۰ سال در حوزه راه‌سازی استان

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی همچنین از دریافت ردیف ملی از محل ماده ۲۳ در ۲ محور ایواوغلی – گیت منطقه آزاد ماکو به طول ۵۶ کیلومتر و محور حیدر آباد – نقده به طول ۱۶ کیلومتر خبر داد و افزود: محور ایواوغلی – گیت منطقه آزاد جزء کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که سالیان گذشته بدون هیچ گونه عملیات راهسازی باقی مانده بود که پس از اخذ ردیف ملی هم اکنون یک پروژه به طول ۱۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در حال اجراست وپروژه دوم به طول کیلومتر حد فاصل قره ضیاالدین – گیت منطقه آزاد ماکو پیمان‌سپاری شده و در مرحله تجهیز کارگاه بوده و پیش بینی می‌شود در صورت تخصیص اعتبارات تاپایان سال ۱۴۰۵ کل ۵۶ کیلومتر این محور به اتمام برسد.

وی اضافه کرد: پروژه محور حیدر آباد – نقده به طول ۱۶ کیلومتر پس از اخد ردیف ملی در پنج قطعه پیمان سپاری شده که ۲ قطعه به طول ۵ کیلومتر به اتمام رسیده و در سه قطعه دیگر عملیات راهسازی با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد درحال انجام است .

فعالیت ۴۱ کارگاه راه‌سازی در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه ۴۱ پروژه فعال راه‌سازی به طول ۲۳۳ کیلومتر در سطح استان مشغول کار هستند، اظهار کرد: برای اجرای این طرح ها ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و عملا با فعالیت شبانه روزی در محورهای متعدد و حساس، این استان به شکل کارگاه یک پارچه راه‌سازی درآمده است.

شهرام فتحی اضافه کرد: پروژه بزرگراهی حیدرآباد – نقده به طول ۱۵.۵ کیلومتر در پنج قطعه با اتمام قطعات یک و ۲ دیگر طرح مهمی است که در استان اجرا می شود و اهمیت بیشتر آن به دلیل تردد مسافران اربعین حسینی به سمت مرز تمرچین است.

وی با اشاره به عملیات راهسازی تقاطع محمدیار و محور راه اصلی محمدیار- بناب افزود: تقاطع محمدیار در محور ارومیه – میاندوآب در مسیر کریدور غرب کشور قرار گرفته است که پیش بینی شده این پروژه در تیرماه سال جاری به شکل کامل به مرحله بهره برداری برسد .

به گفته وی با احداث تقاطع غیرهمسطح محمدیار یکی از جدی ترین گره های ترافیکی کریدور غرب کشور و محور مربوطه رفع شود و البته این پروژه نقش مهمی در ایمن سازی تردد و کاهش تصادفات جاده ای ایفا خواهد کرد؛ از دیگر مزیت های احداث این تقاطع افزایش سرعت حمل و نقل و سهولت تردد در کریدور غرب کشور است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: پروژه راه اصلی محمدیار – بناب به طول ۵۰ کیلومترکه عملیات اجرایی آن در قالب احداث راه اصلی در سال جاری شروع و این محور ۲ استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را متصل خواهد کرد و با کاهش ۲۵ کیلومتری مسافت باعث تسهیل تردد مرکز کشور به مزر تمرچین و کشور عراق می شود.

فتحی با اشاره به عملیات راهسازی بزرگراه ارومیه – میاندوآب، بیان کرد: این پروژه به طول ۱۸۰ کیلومتر در ۱۰ قطعه اجرا شده و اکثر قطعات آن ضمن تکمیل، زیربار ترافیک رفته است؛ مقدار باقی مانده با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال اجراست.

وی پل زیرگذر عربلو را از دیگر پروژه های راهسازی آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: طول این محور ۵۵۰ متر است و از سال ۱۳۹۰ نیمه کاره بوده و در سال ۱۴۰۱ مراحل پیمان سپاری صورت گرفت و در همان سال نیز مورد بهره برداری قرارگرفت.

همتی جهادی برای توسعه ۱۴۸ کیلومتر راه‌ در آذربایجان‌غربی

وی اظهار کرد: زیرگذر عربلو از نظر تاثیرگذاری در افزایش ایمنی تردد ساکنان مردم منطقه و البته کاهش تصادفات در محل بریدگی و محدوده دوربرگردان از اهمیت بالایی برخوردار بوده که با احداث این پل یکی ازمطالبات جدی مردم منطقه محقق شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اضافه کرد: پروژه بزرگراهی سه راهی محمد یار – تقاطع دارلک به طول ۲۰ کیلومتر از سال ۹۲ با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد بلا تکلیف رها شده بود که در سال ۱۳۹۹ پیمان سپاری شد و در سال۱۴۰۱ این محور زیربار ترافیک رفت؛ با اجرای این پروژه تردد با افزایش سرعت و ایمنی بییشتری در مسیر محقق شد.

فتحی ادامه داد: طرح بزرگراهی خوی – سلماس – ایواوغلی به طول ۷۲ کیلومتر هم که درسال های اخیر اکثر قطعات آن تکمیل و زیر بار ترافیک رفته است، بزودی با تکمیل قطعات باقی مانده، آماده عملیات آسفالت شده و به طور کامل اجرایی می شود.

به گفته وی طرح راه اصلی نقده – پیرانشهر- تمرچین از دیگر طرح های مهم بوده که این پروژه به طول ۵۴ کیلومتر در ۲ قطعه در حال اجرا بوده؛ این پروژه از نظر دسترسی به پایانه مرزی تمرچین از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: هشت کیلومتر از این پروژه طی سال ۱۴۰۱ تکمیل شده و زیر بار ترافیک رفت و برابر برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود در شهریور سال جاری ۱۰ کیلومتر دیگر از این محور به اتمام برسد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: محور میاندوآب – شاهین دژ – تکاب به طول ۱۴۰ کیلومتر در دست اجراست که محور میاندوآب – شاهین دژ در قالب پروژه بزرگراهی و محور شاهین دژ تکاب در قالب راه اصلی اجرا می شود.

فتحی تاکید کرد: محور شاهین دژ – تکاب در حال حاضر دارای قوس های قائم و افقی غیر استاندارد است و عرض کم محور و خرابی های گسترده در آسفالت موجب کاهش کیفیت تردد و باعث ایجاد نارضایتی در مردم منطقه شده بود که درسال ۱۴۰۱ بزرگترین قرارداد راهسازی در استان به طول ۳۸ کیلومتر با مبلغ قرارداد ۱۰هزار میلیارد ریال در این محور آغاز شد.

وی اضافه کرد: طول محور میاندوآب – شاهین دژ ۸۰ کیلومتر است که ۴۸ کیلومتر در دست اقدام بوده و برآورد می شود این پروژه نیز تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به سایر پروژه های اجرایی استان، اظهار کرد: اجرای محور مهاباد – سردشت به طول ۱۰۸ کیلومتر و ایواو غلی – گیت منطقه آزاد ماکو به طول ۵۱ کیلومتر، عملیات راهسازی در محور پیرانشهر – سردشت به طول ۷.۵ کیلومتر، اجرای عملیات راهسازی محور نالاس – سردشت، راه اصلی سلماس – صوفیان به طول ۳۰ کیلومتر و ارومیه – اشنویه به طول ۷۵ کیلومتر از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان در راستای توسعه راه ها بوده است.

انجام مطالعات امکان سنجی ۲۵۷ کیلومتر راه در استان

رییس اداره نظارت بر ساخت راه های اصلی اداره کل راه و شهرسازی آذرباجان غربی هم گفت: انجام مطالعات امکان سنجی و اخذ تاییدیه وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست کشور و سازمان پدافند غیر عامل به طول ۲۵۷ کیلومتر در سطح استان انجام شده است.

آرش امینی ادامه داد: چهار پروژه کنارگذر شرقی ارومیه، محور بوکان – شاهین دژ، محور خوی – چالدران، محور ارومیه – اشنویه به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و درصورت ابلاغ ردیف ملی تا پایان سال جاری پیمان سپاری خواهند شد.

وی اضافه کرد: همچنین مطالعات امکان سنجی محور های خوی – قره ضیاء‌الدین ، بوکان – سردشت، قره ضیاء الدین -چالدران، کنارگذرخوی و همچنین مسیر چالدران – ماکو به طول ۳۰۵ کیلومتر به اتمام رسیده و در مرحله اخذ تاییدیه از سازمان برنامه بودجه کشور است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان های فارسی یا تورکی باشند منتشر نخواهند شد.